كوردستان

kurdish weblog

My Photo
Name:
Location: Melbourne, VIC, Australia

Thursday, July 08, 2004

ئه‌رێ كورده‌كانی ئیراك به‌ مافه‌كانی خۆیان ده‌گه‌ن؟

كۆمێنتێك له‌ وه‌ڵامی ئه‌و پرسیاره سایتی بی‌بی‌سی‌دا:
ئه‌رێ كورده‌كانی ئیراك به‌ مافه‌كانی خۆیان ده‌گه‌ن؟

من فكر می‌كنم كه دیر یا زود باید دولتهای عراق، تركیه‌، ایران و سوریه‌(عتاس)یا به‌ معنی دیگر ملتهای اعراب، اتراك و فارس باید این حقیقت را قبول كنند كه‌ كوردها ملتی با زبان و تاریخ و فرهنگ غنی و كهن در خاكی زندگی می‌كنند كه‌ نامش كوردستان است. ملتی كه‌ سالهاست برای ازادی و استقلال خود مبارزه‌ میكند و شكی نیست تا رسیدن به‌ این حق مشروع و انسانی به‌ ان، ادامه‌ میدهد.
از زمان ایجاد شدن عراق تا بحال كورد در این كشور برای احقاق حقوق خود از هیچ تلاشی دریغ نكرده. دولتهای حاكم بر عراق دست ساز كولونیالیزم هم از هیچ رفتاری وحشیانه‌ای برای نابودی و از بین بردن كورد و ویرانكردن كوردستان دریغ نكرداند.
امروز جنوب كوردستان كه‌ به‌ ناحق به‌ خاك عراق از هشتاد سال پیش چسبانده‌ شد دیگر مسل هشتاد سال پیش نیست. 12 سال حاكمیت مستقل(دیفاكتو) نسلی را پروه‌رانده‌ است كه‌ دیگر عراقی نیستند. ولی كوردها با در نه‌زه‌ر گرفتن وزعیت میخواهند با اتحاد ارزومندانه‌ با عربها در كشوری فدرال زندگی كنند. خوب اگر عربها این اتحاد را قبول نكنند، كوردها راه دیگر كه‌ راه استقلال ان بخش كوردستان است را میگیرند. معادلات هم بنفع كوردها كه‌ همیشه ازادی و حقوق انسانی خودرا خواسته‌اند، است. به‌ هرحال كوردها دست از مبارزه برای ازادی واستقلال كشور خود یعنی كوردستان بر نمیدارند. كشورهای دیكتاتورو شوینیست كه‌ چشم دیدن ازادی چهل ملیون كورد را ندارند باید بدانند كه‌ پیروزی برای كوردهاست. ملتی كه‌ به‌ درازای تاریخ از مبارزه‌ برای بقای خود خسته‌ نشده‌است.
پیروزی كوردها در جنوب كوردستان، برای رسیدن به‌ یك اتحاد فدرال راه را برای حل مشكل بخشهای دیگر كوردستان باز میكند. شكی نیست كه‌ اتحاد ارزومندانه‌ تنها راه حفظ تمامیت جوگرافیای كشورهای موجود عتاس است.
من كه‌ یك كوردستانی هستم هیچ احترامی برای مرزهای جوگرافیای این كشورها كه‌ حقوقهای ملی و انسانی مارا لگدمال میكنند، ندارم و ترجیح میدهم كه‌ برای از میان برداشتن این مرزهای كولونیالیسی مبارزه كنم. ملتها هم باید حقوق مساوی یكدیگر را قبول كنند. این تنها راه حفظ صلح در خاورمیانه‌ است.

تۆش گه‌ر ده‌توانی بڕۆ شتێكی بێژه‌

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home